donderdag 27 augustus 2015

Back to school: examen/tentamenstress (survivaltips)


School is voor sommigen alweer begonnen, dit geldt vooral voor middelbare scholieren en MBO'ers. Zelf begin ik maandag pas echt met lessen en met mij een groot gedeelte van de Nederlanders. Ook heb ik van een aantal studenten gehoord dat ze pas in de eerste volle septemberweek beginnen. Hoe dan ook met school komen ook de stressvolle tentamenweken weer om de hoek kijken. Hier een aantal tips om die weken te kunnen overleven.

Tip 1: organisatie!
De organisatie is het halve werk. Heb je moeite met het  bijhouden van werk of overzicht krijgen dan is dit een hele belangrijke factor. Wat iedereen handig vindt qua organisatie kan verschillen, misschien heb je al een hele fijne methode of ben je nog op zoek. Door uitproberen kom je erachter wat voor jou werkt en wat niet werkt. Zorg in ieder geval voor een goed systeem om je aantekeningen in te maken en in te bewaren. Dit kan een map zijn of een schift, maar ook je laptop kan heel goed werken. Persoonlijk ben ik van plan dit jaar mijn laptop mee te nemen naar college en dan later mijn aantekeningen uit te schijven op papier. Typen werk voor mij sneller en ik kan eventueel dingen ergens tussen zetten, wanneer ik dan thuis kom kan ik die aantekeningen netjes noteren in een schrift. Dit laatste doe ik zodat ik én een back-up heb van mijn aantekeningen en ik leer meteen mijn aantekeningen. Er zijn ook mensen die het andersom doen. Die vinden het prettiger de aantekeningen tijdens de les op te schrijven en later uit te werken op de computer, dit zou ook heel goed voor jou kunnen werken. Het voordeel van je aantekeningen uit te typen is dat je makkelijk dingen kunt toevoegen, weghalen en kunt weghalen zonder dat het onoverzichtelijk wordt. Ook kun je eventueel een link plaatsen in je document naar een website met meer informatie, een YouTube filmpje of de dia presentatie van je docent.

Tip 2: Maak goede aantekeningen.
Schrijf op wat belangrijk is. Let goed op waar de docent de nadruk op legt, dit zijn dingen die waarschijnlijk terug komen op een toets. Neem niet alleen maar de diapresentatie over, de kans is namelijk groot dat die ook gewoon online komt te staan. Is de PowerPoint van te voren al beschikbaar, print hem dan uit (dit kan ook met ruimte naast de dia's voor aantekeningen) en schrijf er de extra uitleg van de docent er beknopt bij.
Door aantekeningen op papier te maken zal je ze beter onthouden, typen is echter sneller en je kan ze daarna altijd nog met de hand overschrijven. Kies wat voor jou het handigst is, misschien verschilt het ook wel per vak wat je liever gebruikt.
Om tijd te besparen kun je wachten met het markeren van dingen, dit kan ook nog wanneer je de aantekeningen nog een keer doorneemt (extra leermoment!)

Tip 3: Lees de teksten voor het college.
Je neemt veel meer op wanneer het verhaal dat de docent houdt bekend is. Door de tekst vooraf te lezen zal de docent dingen vertellen waar jij over gelezen hebt, dit helpt om de aandacht erbij te houden en je zult meer informatie onthouden. En misschien kan je ook een goede indruk maken door een vraag van de docent te beantwoorden.


Tip 4: Maak de studievragen.
Moet je studievragen maken? Doe het! Zelfs als het niet wordt gecontroleerd, dit zijn vragen die je helpen de stof te begrijpen. Ook leren de vragen je antwoorden formuleren. Je leert door het maken van deze vragen (en door het nakijken) hoe de docent ongeveer wil dat je antwoord geeft op vragen. Dit scheelt een hoop aftasten tijdens de tentamenperiode en kan je een hertentamen schelen.

Tip 5: Maak het leren leuk.
Niemand houdt van saaie dingen. Studeren wordt echter door veel studenten en leerlingen wel als saai ervaren. Echt leuk maken lukt misschien niet maar je kunt het wel leuker maken. Beloon jezelf met een aflevering op Netflix (let wel op je zelfbeheersing) of met een stuk chocolade (opnieuw, zelfbeheersing!) Moet je begrippen stampen? Leg kleine stukjes chocolade klaar (een stuk of tien, kan ook minder als je strenger bent voor jezelf) en oefen de begrippen met een programma als wrts. Bij elke fout die je maakt krijg je een stuk chocolade in mindering.

Tip 6: Muziek.
De een moet in complete stilte werken en de ander houdt van keiharde House muziek tijdens het leren. Ook dit is iets wat je moet uitproberen. Als je in een drukke omgeving leert kan het helpen je af te zonderen met een koptelefoon en muziek. Veel mensen vinden het gebruik van klassieke muziek prettig omdat ze dan niet worden afgeleid door de tekst, probeer dit eens als je niet echt een plek hebt waar je je rustig kunt terugtrekken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten