maandag 31 augustus 2015

Wat doe jij op zondag?

Zondag is de laatste- of eerste dag van de week, het is maar net hoe je er naar kijkt. Veel mensen doen niet meer dan een dagje lekker op de bank liggen en tv kijken of gezellig op visite bij familie. Voor veel jongeren is zondag ook een werkdag, omdat ze doordeweeks naar school gaan. Voor andere jongeren is zondag de dag dat achterstallig huis- en leerwerk wordt gemaakt. Persoonlijk val ik in die laatste categorie. Het is bij mij niet zozeer achterstallig werk, maar op zondag maak ik veel tijd vrij om aan mijn studie te besteden. Dat studeren doe ik dan vaak wel na heerlijk lang te hebben uitgeslapen. 


Er is verder nog een ding dat ik graag doe op zondagmiddag. Namelijk voetbal kijken. Sowieso wordt er gekeken naar mijn favoriete club elke zondag. En wanneer ik niet veel schoolwerk heb liggen kijk ik ook nog wel eens drie wedstrijden achter elkaar (de halfeen wedstrijd, de halfdrie wedstrijd en de wedstrijd om kwart voor vijf).


Het is heerlijk om naar de tv te kijken en anderen sportief bezig te zien. Wanneer je naar je eigen club kijkt ben je fanatiek en hoop je dat ze winnen. Bij de wedstrijden van concurrenten juich je als de tegenstander scoort en bij wedstrijden waar je onpartijdig bent hoop je op veel- en het liefst mooie doelpunten. En de echt fanatieke fan, zoals ik, houdt bij wie er speelt en wie er geblesseerd zijn.

Fan zijn is leuk, tenminste meestal. Vooral als het goed gaat met je club is het leuk. Er zijn echter ook minder leuke momenten. Wanneer je club het minder goed doet of wanneer je in een discussie bent met mensen die jou club helemaal niets vinden en ze alleen maar punten pakken door hulp van de scheidsrechter (dit is het meest irritante dat je kan horen als voetbalfan).

Mijn favoriete club gaat dit jaar hopelijk eindelijk weer eens serieus kans maken op de titel. Winnen zou heel mooi zijn, maar ik ben al heel blij als we eindelijk een keer nog kans blijven maken tot de laatste speelrondes. De meeste andere voetbalfanaten zouden inmiddels wel weten wie mijn favoriete voetbalclub is of ze zouden in ieder geval kunnen raden over welke club ik het heb.



Ik heb verder respect voor alle andere fans, ook van andere clubs. Voor de echte fans tenminste, de fans die de namen van de spelers kennen en verstand hebben van voetbal. En vooral voor de fans die ook respect hebben voor de echte fans van andere clubs. Zonder elkaar en zonder elkaars club, en dan vooral die grote rivalen, is de competitie minder leuk. De derby's en de gezonde rivaliteit tussen clubs is wat een competitie leuk maakt en daarom heb ik respect voor andere ploegen en hun fans. Want hoe gek het ook klinkt juist die rivaal ben je nodig. En hoe groter je rivaal is, hoe groter de eigen club is.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten