maandag 24 augustus 2015

Students love... Pokémon!

1998, het jaar waarin veel huidige studenten slechts peuters/kleuters waren en de hele jonge studenten zijn geboren. Het was tevens het jaar waarin Pokémon Red en Blue werden gelanceerd in Noord-Amerika (Europa volgde in '99 en Japan was beide continenten voorgegaan in 1996 toen daar Red en Green uitkwamen).

Met Pokémon Red en Blue (en Green voor de Japanners) werd een wereldwijd fenomeen gelanceerd dat bijna 20 jaar later voor veel gamers (en niet gamers) dé reden was om een 3ds op te pikken. Mijn eerste Pokémon game was Gold. Ik weet nog dat ik heel hard had gespaard en dat mijn ouders het laatste geld hebben bijgelegd met mijn verjaardag. Toen ik op een dag thuis kwam uit school hadden mijn moeder en zus mijn Gameboy, met Pokemon Gold, opgehaald bij de winkel. Ik heb super leuke herinneringen aan die game, en het feit dat ik hem nooit heb uitgespeeld. Toen vond ik het altijd te saai om een team van zes Pokémon te trainen en had ik rond de elite 4 slechts 2 á 3 Pokémon. Mijn gebrek aan strategie toen (als ik een fire type Pokémon had had deze Pokémon vaak 4 fire aanvallen en te weinig items mee nemen) zorgde ervoor dat de Elite 4 net een stapje te hoog gegrepen was.
Samen met een toen goede vriend van mij heb ik heel wat uren in die game gestopt en zoals ik al zei zijn dat momenten in mijn jeugd waar ik met een glimlach aan terug denk.

Toen ik op de middelbare zat was het allesbehalve cool om te zeggen dat je nog Pokémon speelt. Wat me wel opviel was dat vooral veel meiden bij mij op school er wel voor uitkwamen Pokémon nog te spelen en vooral de laatste jaren, toen we ouder en  "volwassener" werden, was het iets waar we wel eens over praten. In 2013 heb ik speciaal voor Pokémon X een 3ds aangeschaft, 2e hands dat wel, en ik heb er geen moment spijt van gehad.

Sinds ik studeer hoor ik veel meer mensen om me heen er open voor uit te komen dat ze Pokémon spelen. Het boeit eigenlijk helemaal niemand in het hoger onderwijs wat je leuk vindt en wat niet. Als je de hele middag met veel plezier naar Dora kijkt zullen weinig mensen daar wakker van liggen. Er zijn best veel studenten die net als ik, en misschien net als jij, Pokémon speelt. Zo had ik dit jaar een klasgenoot die al heel snel Omega Ruby had gekocht na de release en toen ik zag dat zij dat spel had kon ik mezelf niet inhouden en ben ik die middag nog naar de Bart Smit gerend. Inmiddels heb ik echt al heel veel uren in mijn Omega Ruby zitten en heb ik onlangs mijn Pokédex compleet gemaakt.

Waarom is Pokémon zo populair onder studenten? Waarschijnlijk is dat antwoord heel simpel en heeft het alles te maken met nostalgie. De generatie die nu studeert is opgegroeid toen Pokémon ongekend populair was in Nederland en waarschijnlijk kan het merendeel van de studenten de originele titelsong van Pokémon mee zingen. Nostalgie is iets dat heel krachtig is en ik denk dat je daar als student vatbaarder voor wordt. Je wordt toch ouder en bent eigenlijk definitief "kind" af. Naast dat is Pokémon nog steeds een ijzersterke formule. Het is geen lastige RPG en daardoor juist heel aantrekkelijk voor de niet zo fanatieke gamer, verder zijn de mogelijke teams waarmee je kan spelen bijna niet te tellen en dat maakt de herspeelbaarheidswaarde ook heel hoog.

Voor de meer serieuze gamer of voor de mensen die Pokémon inmiddels zo vaak hebben gespeeld dat ze wel toe zijn aan wat extra uitdaging zijn er op internet vele chalenges te vinden die de games moeilijker maken. Denk bijvoorbeeld aan een challenge waarbij je alleen de eerste Pokémon op elke route mag vangen en wanneer je Pokémon dood gaat in een battle hij ook echt dood en je hem niet meer mag gebruiken. Zelf speel ik momenteel een monotype run. Dit is een challenge waarbij je slechts Pokémon van één type mag gebruiken. Ik heb voor fire gekozen omdat dit een van mijn favoriete types is maar ik heel veel Pokémon met dit type nog niet had gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan Arcanine, iets wat voor iemand die is opgegroeid in de eerste generatie best een blamage is.

Ik hoop dat ik met deze blog alle (oud) Pokémon liefhebbers de nodige dosis aan nostalgie heb meegegeven en misschien wel enthousiast heb gemaakt om de (oude) Pokémon games weer uit de kast te halen. Heb je ze niet meer? Geen probleem, voor de oudere games bestaan er ook emulators voor op je mobile, tablet of laptop.

Iedereen die net als ik Gold/Silver of Heart Gold/Soul Silver heeft gespeeld weet wat voor een nachtmerrie deze Miltank was...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten