donderdag 20 augustus 2015

Een goede voorbereiding is het halve werk (schooleditie)

Een nieuw schooljaar staat voor de deur, veel mensen vinden dit, ondanks dat ze het ontkennen, toch best wel leuk. Persoonlijk sta ik aan het eind van de vakantie altijd weer te trappelen, vooral als student hebben we een erg lange zomervakantie.

Bijna iedereen wil een nieuw schooljaar goed beginnen en veel mensen beginnen dan ook met allerlei goede voornemens, en dit is zeker erg belangrijk! Voor een goed resultaat zijn goede voornemens namelijk erg belangrijk, wel moet je deze voornemens nog waar gaan maken. Hier volgen een aantal tips om het schooljaar goed te beginnen:
* Koop (leuke) schoolspullen:
Toen ik naar de brugklas ging kocht ik veel, veel, heel veel schoolspullen. Zoveel dat ik de twee jaar daarna nog schriften over had van mijn eerste schooljaar. Als ik nu door de stad loop aan het eind van het schooljaar of net in de vakantie en ik zie kersverse brugklassers met hun ouders de winkels leeg kopen moet ik daar altijd om lachen en denk ik terug aan hoe ik het zelfde heb gedaan. Alhoewel ik niet meer zó enthousiast ben, vind ik schoolspullen kopen nog altijd een van de leukste dingen aan een nieuw schooljaar. Ik koop altijd nieuwe schriften, pennen, etui en een agenda omdat dat me helpt om gemotiveerd aan een nieuw schooljaar te beginnen. Ook kan het heel handig zijn om een pen en schrijfmateriaal bij je te hebben op het hbo/de universiteit (en dit geldt natuurlijk ook voor de middelbare en het mbo).

* Zorg dat je boeken op tijd binnen zijn:
Mijn studie geeft aan welke boeken we voor welk vak en in welk semester nodig zijn. Daarom heb ik nu alleen nog maar de boeken gekocht voor het eerste deel van het eerste semester. Wel vind ik het prettig om de boeken alvast in huis te hebben. Wat betreft kosten vielen die van mijn boeken erg mee, daarbij weet ik zeker dat ik de boeken nodig ben om mijn tentamens te halen. Er zijn echter ook studies waarbij ik aanraad om te wachten met het kopen van de boeken tot je zeker weet of je ze nodig bent. Zo weet ik bijvoorbeeld dat op de pabo een gedeelte van de boeken (bijna) niet wordt gebruikt. Vooral als boeken ook beschikbaar zijn via bol.com en de levertijd dus erg kort is kun je best wachten met het kopen van bepaalde boeken.

* Ga naar de (hoor)colleges:
Het is niet heel erg om zo af en toe een hoorcollege te missen, maar weet wel dat wat je mist tijdens deze hoorcollege studietijd is die je zelfstandig weer moet inhalen. Persoonlijk vind ik het prettig om de docent te horen vertellen over dat wat ik heb gelezen, hierdoor blijft het beter in mijn hoofd hangen en dit komt heel erg goed van pas als ik aan het leren ben voor mijn tentamens.

* Zoek ook op andere manieren naar informatie:
Als student zal je veel moeten lezen. Probeer echter ook eens op een andere manier aan kennis te komen of kennis te herhalen. Als geschiedenis student is het erg prettig om na vele bladzijden over het oude Rome te hebben gelezen een documentaire te kijken over het zelfde onderwerp. Het meeste uit deze documentaire zal je bekend voorkomen uit het tekstboek en misschien weet je wel meer dan er verteld wordt. Dit stelt je in staat om die kennis op te halen en een extra keer te verwerken. Let op een documentaire kijken om je leerwerk te vervangen zal waarschijnlijk niet werken!

* Gebruik je reistijd goed:
Zelf reis ik ruim een half uur met de trein. Mocht je nog een beetje puf hebben na je colleges (of beter nog ervoor) sla je boek dan open en herhaal de stof nog een keer of begin al met de stof voor de week erop. Wanneer je, zoals ik, een uur per dag in de trein zit kan je toch heel wat bladzijden in de trein lezen en die uurtjes die het je opleveren kan je dan weer mooi in je favoriete game stoppen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten