vrijdag 28 augustus 2015

Students want to make... money!





Geld. Geld, neemt een belangrijke plek in in onze maatschappij en zal voor veel studenten ook een belangrijk struikelblok zijn. Ik werd achttien toen ik nog op de middelbare school zat en dat waren eigenlijk de maanden dat ik het financieel erg goed had. Ik kreeg toen een scholieren tegemoetkoming maar hoefde niets aan schoolgeld te betalen, dat veranderde nogal toen ik bijna een jaar later ging studeren. Wanneer je een bijbaantje hebt als student of scholier kan dat financieel veel rust geven. Niet iedereen kan dat echter combineren met school of misschien kun je wel geen baantje vinden en zelfs als je een baantje hebt is extra geld nooit weg. Hier volgen een aantal tips om toch aan dat beetje extra geld te komen als je even krap zit (of om te besparen).

1. Zomerbaantje
De eerste tip is misschien simpel en vanzelfsprekend. Mocht het niet lukken om werk te vinden naast je studie of kun je het niet combineren probeer dan iets voor alleen de zomer te vinden. Je kunt in die weken vakantie toch een leuk bedrag verdienen. Dit geld kan je meteen uitgeven wanneer het op je rekening wordt gestort. Misschien ben je namelijk wel een nieuwe computer nodig of wil je perse die Playstation hebben. Mocht je echter in de situatie verkeren dat je het geld kunt sparen, doe dat vooral. Ik heb zelf een spaarrekening waar ik tijdens het schooljaar regelmatig geld vanaf haal, ik probeer dan wel om deze rekening weer aan te vullen in de zomer. In de zomer heb ik het financieel namelijk iets ruimer dan tijdens het schooljaar. Ik hoef geen lesgeld te betalen en krijg mijn loon van mijn zomerbaantje binnen.

2. Marktplaats
Dit is best een leuke tip, tenminste als je van "handelen" houdt. Ga je dvd en cd collectie bij langs, misschien heb je nog boeken die je niet meer leest of games die je niet leuk meer vindt. Je kunt dvd's per stuk verkopen of als set. Persoonlijk heb ik gemerkt dat wanneer je echt van de spullen af wilt het sneller gaat om ze als sets te verkopen, maar als je er meer aan wilt verdienen raad ik aan om ze per stuk te verkopen. Je zult na een tijdje zelf wel merken welke spullen snel verkopen en gewild zijn.



3. Rommelmarkt
Dit moet je natuurlijk maar net leuk vinden. Ik vind het wel heel leuk om op een markt te staan met mijn kleedje en spulletjes. Het is super gezellig en je kunt een aardig zakcentje bij verdienen. Persoonlijk moet ik altijd wel oppassen dat ik het verdiende geld niet uitgeef bij een ander kraampje.

4. Let op je uitgaven.
Dit is geen tip om geld te verdienen maar helpt wel als je het financieel lastig hebt. Probeer niet teveel te kopen en als je iets koopt kijk dan waar je het het goedkoopst kunt kopen. Ik heb onlangs een tweedehandsboek gekocht voor 10, nieuw was dit boek 20 euro. Zo heb ik toch tien euro bespaard. Gamen als hobby hebben is ook niet super goedkoop. Ik zelf ben dol op de gameshop bij ons in de buurt, omdat zij ook tweedehands games verkopen. Ook vergelijk ik veel prijzen bij online shops als Bol.com en Nedgame.

5. Probeer niet te snel je pinpas te trekken.
Ook een bespaar tip. Tegenwoordig kun je overal pinnen, zelf voor dingen als een kopje koffie of een broodje. Dit heeft het nadeel dat je de verleiding om even een kopje koffie of lekker broodje, lekkerder dan het boordje kaas in je tas, te kopen in de kantine. Die 2,50 voor dat broodje lijkt dan niet zoveel maar als je dat twee keer per week doen, kan dat bedrag in een schooljaar toch lekker op lopen. Alhoewel ik mezelf ook vaak op vrijdag beloon met een lekker broodje, kan deze tip nuttig zijn voor de mensen die krab bij kas zitten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten